تلفن: 09152079716 – 05136111872     آدرس آکادمی هنرجویان شهریار: مشهد، بلوار معلم، بین معلم 16 و 18 پلاک 364، واحد 5

آگوست 23, 2021

معرفی نرم افزار

معرفی کامل نرم افزار حسابداری رافع

فهرست مطالب

در این مطلب از مجله آکادمی شهریار به معرفی نرم افزار حسابداری ارفع از محصولات شرکت مفتاح رایانه پرداخته‌ایم. این نرم افزار در حوزه Accounting حال حاضر ایران، بسیار سرشناس است. نرم افزار رافع 7 و دیگر نرم افزارهای حسابداری همگی دارای یک هدف مشترک هستند که این هدف شامل کمک به حسابداران و کلیه افراد متقاضی خدمات حسابداری، طراحی و… می‌باشد.

سرعت بخشیدن به کارها و نقش  تسهیل کننده امور برای استفاده کنندگان، کاربرد اصلی نرم افزار حسابداری رافع می‌باشد. البته دلیل استفاده از این نرم افزار تنها به خاطر تسهیل به امور نیست بلکه بدون شک رافع ۷ موجب افزایش دقت، راندمان کاری، کاهش خطاهای انسانی، افزایش سرعت انجام امور و….در امور حسابداری می‌گردد. در جامعه امروزی جریان قدرتمند پیشرفت تکنولوژی و علم  افراد را ملزم به استفاده از تمامی امکانات تکنولوژی از جمله نرم افزار حسابداری می‌نماید. هر نرم افزاری که در مبحث حسابداری وجود دارد دارای نقاط قوت و ضعف‌هایی است. یکی از بهترین‌های این نرم‌افزارها، نرم افزار رافع۷ است که یکی از قدیمی‌ترین و قوی‌ترین نرم افزارهای مورد استفاده در کشور می‌باشد.

با خواندن این مقاله آموزشگاه شهریار دلیل برتری رافع را بر دیگر رقیبانش خواهید فهمید.

نگاهی کوتاه به تاریخچه نرم افزار حسابداری رافع

نرم افزار حسابداری رافع، در بسته‌های بازرگانی، تولیدی، پیمانکاری و پخش مویرگی عرضه می‌شود. همچنین نرم افزار حسابداری شرکتی رافع ۸ مجهز به زیرسیستم‌های مالی، خریدوفروش، انبارداری، خزانه داری و اموال و دارایی‌ها است. نرم افزار رافع ۷ تنها یکی از محصولات برند قدیمی و نام آشنای رافع است. این برند فعال در حوزه حسابداری در سال ۱۳۷۶ متولد گردید. اولین محصول برند رافع تحت عنوان رافع۱ در همان سال در اختیار مردم قرار گرفت.

رافع۱ از قدیمی‌ترین نرم افزارهای حسابداری در کشور محسوب می‌گردد. نسخه بعدی این برند تحت عنوان رافع۳ در سال ۱۳۷۷ عرضه گردید. سالهای بعد رافع۶، رافع ۷ و در نهایت نسخه کامل و جامع رافع۹ در سال ۱۳۹۹ معرفی شد. رافع ۷ و بطور کلی برند رافع تا سال ۱۳۷۸ در اختیار شرکت کیهان رایانه قرار داشت. این برند از سال ۱۳۷۹ تاکنون در انحصار شرکت مفتاح رایانه قرار گرفته است. طی سالهای متمادی ارائه خدمات توسط مفتاح رایانه، این شرکت دستخوش چندین تغییر اساسی قرار گرفته است. از جمله بزرگترین تغییر در ساختار مفتاح رایانه در سال جاری یعنی ابتدای سال ۱۳۹۹ با مدیریتی جدید شروع به کار نموده است. مفتاح رایانه با قدمتی چندین ساله و با بهره گیری از تجارب تخصصی گذشته و اما با خدماتی جدید و درخور و شایسته کاربران و مشتریان خود، در سال ۱۳۹۹ پوست انداخته و تولدی دوباره را تجربه می کند.

رافع ۷ مانند بسیاری از نرم افزارهای محبوب و کاربردی از گزند قفل شکنی افراد سودجو و منفعت طلب در امان نماند. رافع ۷ در سال ۱۳۸۴ ارائه گردید که متاسفانه در سال ۱۳۸۶ قفل آن شکسته شده و بصورت کرک شده در وبسایت های مختلف ارائه شد. نرم افزارهای قفل شکسته عموما نرم افزارهایی هستند که محبوبیت بالایی داشته و همین امر هکرها را به شکستن قفل آنها تشویق می‌کند. این کار می‌تواند عواقب و مضراتی فراوانی را به دنبال داشته باشد. پس از گذشت سال‌ها از طراحی نرم افزار حسابداری رافع ۷، این نرم افزار هنوز هم یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای حسابداری در بین فعالین و کاربران این حوزه محسوب می‌شود. تهیه نرم افزار حسابداری رافع ۷ بصورت اورجینال و از منابع رسمی و مورد تایید شرکت مفتاح رایانه، در کنار احترام به حقوق تولید کننده، موجب استفاده از نسخه اصلی و دارای پشتیبانی این نرم افزار می‌گردد. هیچ شرکت سازنده‌ای نمی‌تواند امنیت اطلاعات وارد شده در نرم افزارهای کرک شده خود را تضمین نماید. این درحالیست که نسخه اورجینال رافع ۷ تا حد بسیار بالایی دارای امنیت بوده و شرکت پشتیبان آن یعنی مفتاح رایانه، نهایت تلاش خود را جهت ارائه خدمات پس از فروش به کار می گیرد.

شهریار آکادمی برگزارکننده انواع دوره های آموزشی معماری و دوره های it است. این دوره‌ها همگی مهارت محور و توسط مدرسانی حرفه‌ای تهیه شده‌اند.

مزایای نرم افزار رافع۷

یکی از مزایای این نرم افزار این است که  در وارد کردن اعداد مشکل ندارد و اعداد را به صورت کامل وارد می‌کند.

رافع۷ اطلاعات کاملی در مورد حساب ها و سرفصل های حسابداری می‌دهد.

گزارشات و اطلاعات سال‌های مالی گذشته را می توان به سال مالی جاری منتقل کرد.

اگر نرم افزار حسابداری رافع ۶ را بخواهیم ارتقا دهیم می توانیم کلیه اطلاعات نرم افزار رافع ۶ را به رافع ۷ا نتقال دهیم.

ثبت کاربر به تعداد موردنیاز اکان پذیر است و می‌توان سطح دسترسی هریک از کاربران در قسمت‌های حسابداری، خرید و فروش،ا نبار،ا موال، گزارشات، چک و بانک تعیین کرد و در همه موارد امکان ایجاد، ویرایش، چاپ و حذف اسناد را دارد.

در رافع می‌توان اطلاعات اول دوره را از دفتر مالی دوره قبل منتقل کرد (برای این کار آدرس فایل بانک اطلاعاتی اکسس مورد نظر را به نرم افزار می‌دهیم و کد کاربری را وارد می‌کنیم)

نرم افزار رافع7دارای کلیدهای میانبر است. (برای تغییر و ویرایش یک مورد باید کلیدf12 را وارد کنیم-برای افزودن یک مورد باید کلید Insertبزنید-برای پاک کردن یک مورد از کلیدهای ترکیبی  Ctrl+D استفاده می کنیم.)

معایب نرم افزار رافع۷

مواردی که باید حتما پر شود را با یک علامت (*) مشخص نکرده است اما این کار در نرم افزارهای دیگر مشخص شده است.

در بخشی که کالاها معرفی می‌شود نمونه و پیش فرضی ذخیره نشده است.

در بخش تعریف بانک‌ها هیچ بانکی به طور پیش فرض ندارد.

راس گیری چک را انجام نمی‌دهد. از زمان سر رسید چک‌های ارسال شده هشدار و اطلاع نمی‌دهد و کاربر باید به صورت دستی از زمان سر رسید چک اطلاع یابد.

دراین خصوص باید گفت که نسخه‌های دیگر نرم افزار حسابداری رافع، راس گیری چک را انجام می‌دهند.

کاربرد های نرم افزار رافع ۷

نرم افزار رافع ۷ یکی از پرطرفدارترین نرم افزارهای حسابداری جهت انجام امور حسابداری برای متقاضیان حسابداری می باشد.از طرفی از این نرم افزار در کلاس های آموزش حسابداری استفاده می شود و می توان با  استفاده از این نرم افزار تقریبا کلیه کار های مربوط به حسابداری را انجام داد.نرم افزار رافع بسیار کاربردی و در عین حال نرم افزار ساده ای می باشد که این ویژگی های رافع ۷ باعث محبوبیت بالای این نرم افزار شده است.امکانات و قابلیت های گسترده این نرم افزار عبارتند از:

۱) امکانات سیستم حسابداری رافع ۷

تعریف سه سطح کل، معین و تفضیلی در حسابداری به شکل دلخواه کاربر.

امکان کپی کردن نکات مورد نیاز از یک یا چند سند دیگر و انتقال دادن در سند جاری.

تعیین و تعریف تبصره‌های خاص برای سیستم اتوماتیک برای انجام اموری مانند ذخیره اسناد حسابداری در سه قسمت پیش نویس، موقت و دائم

چاپ کردن و صدور برگه رسید دریافت و پرداخت

توانایی کپی کردن از آرتیکل‌های سندهای موجود حسابداری در سند جاری

نظم بخشیدن به آرتیکل اسناد جهت جست وجوی آن ها بر اساس عناصر تشکیل دهنده اسناد مالی

مدیریت بهینه گزارش‌گیری و سازماندهی دفاتر به وسیله کاربر

تدوین و طراحی صندوق‌های مربوط با شرکت در تعداد مورد نیاز و به سبک دلخواه

تهیه سند افتتاحیه به صورت دستی و خودکار و از طرفی امکان انتقال دادن مانده‌ها از دوره مالی قبل به دوره مالی جدید

در پایان یک دوره مالی می توان دسترسی به ستون کلیه حساب های موقت و صدور کاربرگ و همچنین اسناد اختتامیه به شکل کاملا خودکار داشت

منظم کردن آرتیکل‌های اسناد برای مدیریت چاپ آن‌ها به صورت دلخواه

دریافت و پرداخت اسناد به صورت ترکیبی از نقد، چک و حواله بانکی

صدور قبض‌های مرتبط به دریافت و پرداخت و از طرفی نحوه تسویه حساب به روش‌های مختلف (نقد، چک، حواله بانکی) و تایید کردن  سندهای دریافتی و پرداختی در بخش چک و بانک

از طریق دفاتر حسابداری امکان دسترسی ساده به سند و پیوست مرتبط

به وسیله تاریخ هر سند، می‌توان به صورت خودکار اسناد را شماره گذاری کرد

تعیین اتوماتیک دفاتر با استفاده از اسناد تراز

مانده حساب‌های معین در حساب‌های کل

گزارش تراز ویژه بر حسب محدوده تفضیلی و معین و نمایش آن بر اساس مانده معین در تفضیلی و تفضیلی در معین

ثبت و صدور پیش فاکتور فروش، فروش، برگشت از فروش، خرید و برگشت از خرید

اعمال تخفیفات درصدی، کسورات، اضافات بر روی فاکتور خرید و فروش

۲) گزارشات سیستم حسابداری رافع ۷

ارائه تراز آزمایشی در سطح گروه حساب‌ها (۴، ۶ و ۸ ستونی) در زمان‌های مورد نیاز و ثبت نحوه نمایش حساب‌های دارای مانده و بدون مانده، به شکل‌های موردنیاز کاربر

تراز کردن آزمایشی در سطح کل، معین و تفضیلی به صورت چهار، شش و هشت ستونی

ارائه اسناد به اداره مالیات به صورت دقیق و در هر بازه زمانی

ارائه گزارش مانده حساب‌های تفضیلی ویژه بر اساس نوع گزارش به جهت مانده بدهکاری و بستانکاری

صدور کاربرگ موردنیاز

تحویل ترازنامه استاندارد و مورد تایید ادارات ذی ربط

تحویل صورت حساب سود و زیان شرکت براساس عملکرد آن

گزارش و تحویل صورت حساب‌های ریز تفضیلی ویژه شامل اشخاص، اموال و حساب‌های بانکی

گزارش مانده حساب‌های تفضیلی در زمان‌های  مربوطه

۳) امکانات مرتبط با اموال و دارایی ها در رافع ۷

ذخیره سازی و ارائه گروه‌های مختلف اثاثیه مانند اموال، ماشین آلات و تجهیزات شرکت برای مصارف  شرکت و یا فروش آن‌ها

ثبت تمام اموال و دارایی های ثابت در بخش های مختلف

ثبت کردن اطلاعات مربوط به  مشترکین خرید و فروش اموال

بررسی و مشاهده کردن مشخصات تمامی مشتریان خرید و فروش اموال

تایید و نگهداری تمامی فاکتورهای مربوط با خرید و فروش اموال و امکان بررسی و بازبینی آن‌ها

تایید و نگهداری فاکتورهای مربوط با تعمیرات و نگهداری اموال و امکان مشاهده و بازنگری آن‌ها

نرم افزار حسابداری چیست

تاریخچه استفاده از نرم افزارهای حسابداری

کاربردهای نرم افزارهای حسابداری

معرفی نرم افزارهای حسابداری برتر ایرانی

منبع: https://www.investopedia.com/

مسعود بیرقداری
مسعود بیرقداری
مهندس مسعود بیرقداری، بنیان‌گذار آکادمی هنرجویان شهریار هستم. در آکادمی هنرجویان شهریار تلاش داریم تا با ارائه بروزترین آموزش‌ها به کارآموزان کمک کنیم تا در زمینه فعالیت‌شان به موفقیت دست پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *