تلفن: 09152079716 – 05136111872     آدرس آکادمی هنرجویان شهریار: مشهد، بلوار معلم، بین معلم 16 و 18 پلاک 364، واحد 5

فوریه 16, 2023

مجله معماری

معماری فضای تجاری چیست؟

فهرست مطالب

انواع معماری فضاهای تجاری شاخه‌ای از معماری است که صرفاً بر روی معماری ساختمان‌ها و فضاهایی متمرکز می‌شود که برای مقاصد تجاری و ارائه خدمات ساخته شده‌اند. این سبک از معماری شیوه‌های طراحی خاص خود را می‌طلبد. از جمله بناهایی که نیاز به معماری فضای تجاری دارند می‌توان به دفاتر تجاری، پاساژها، فروشگاه‌های بزرگ و کوچک، مغازه‌ها، رستوران‌ها و انبارها اشاره کرد. معماری مناسب یک فضای تجاری می‌تواند به ارتقای برند و جذب مشتریان کمک کند.  به عنوان مثال طراحی درست یک دفتر تجاری می‌تواند مشتریان را دعوت به ارتباط متقابل و استفاده از خدمات کند. در این مقاله از بهترین مجله معماری در مورد معماری تجاری نکاتی را بیان می‌کنیم.

تفاوت بین معماری تجاری و سایر انواع معماری چیست؟

در طراحی معماری فضای تجاری نیاز است که بر روی نیازهای یک کسب‌وکار متمرکز شویم و برطرف کردن نیازهای روزمره مشتریان آن تجارت را با طراحی معماری خود آسان‌تر کنیم. برای انجام این کار، معماران تجاری از جمله معماران مجموعه شهریار، به مطالعه رفتار مشتریان و چگونگی ارتباط صاحبان تجارت با مشتریان خود می‌پردازند. آشنایی با روانشناسی فروش و بازاریابی در طراحی معماری فضای تجاری اهمیت زیادی دارد.

ویژگی های طراحی اماکن تجاری

برخی از اماکن تجاری خاص نیاز به طراحی بخش‌های ویژه‌ای دارند که آن را از طراحی سایر اماکن متمایز می‌کند. معمار باید طراحی این بخش‌های ویژه را در ذهن داشته باشد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاسیسات تبرید و سردسازی (مانند انبار مواد غذایی)
  • نقاط دسترسی تحویل جداگانه
  • امکانات ذخیره‌سازی (مانند قفسه بندی/فضای لیفتراک)
  • نقاط امنیتی

فاکتورهای کلی طراحی اماکن تجاری

  • مقررات آتش نشانی
  • مقررات خاص منطقه
  • دسترسی بدون مانع
  • الزامات پارکینگ
  • آسانسور (بار/مسافر)
  • امکان توسعه و گسترش در آینده

معمار فضای تجاری زمانی را صرف تحقیق در مورد انواع کسب‌و‌کارها می‌کند تا طراحی منحصر به فرد  و خلاقانه‌ای را انجام دهد.  معمار با در نظر گرفتن زیبایی، نور، بهینه‌سازی فضا، دما و غیره هنگام ساخت و طراحی فضای تجاری به جذب مشتریان جدید و  جلب اعتماد مشتریان کنونی کمک می‌کند. با شرکت در دوره های طراحی معماری، به تکنیک‌های طراحی معماری اماکن تجاری مسلط‌تر خواهید شد. یکی از کلاس‌هایی که می‌تواند مکمل این دوره باشد، دوره نورپردازی و متریال دهی با نرم افزار vray در مشهد است.

هنگام طراحی معماری فضای تجاری باید چه نکاتی را رعایت کنیم

تمرکز تجاری

معماری تجاری با تمرکز بر نیازهای تجاری مشتری از سایر مدل‌های معماری متمایز می‌شود. معماری طراحی فضاهای تجاری باید به برآورده شدن اهداف تجاری مشتریان کمک کند. اینجاست که معماران تجاری با چالش روبرو می‌شوند. برای مثال، در معماری مسکونی، طرح فقط باید نیازهای گروه کوچکی از مردم  یعنی خانواده را برآورده کند. اما در معماری تجاری، طرح باید صاحب کسب‌وکار، کارکنان آن و همه مشتریان را راضی کند.

طراحی با در نظر گرفتن مصرف کنندگان

معماران تجاری برای درک رفتار مشتریان و کسانیکه در ارتباط با آن تجارت هستند باید درک دقیقی از روانشناسی فروش و ترندهای مصرف‌کنندگان داشته باشند.مهم‌تر از همه معماران تجاری باید بدانند که طراحی آنان چه تاثیری بر رفتار مصرف‌کننده، تصمیمات آنان و نحوه درک آن‌ها از برند، محصولات و خدمات می‌گذارد.

چه کسانی به خدمات معماری تجاری نیاز دارند؟

هر کسب‌وکاری نیاز دارد که امکانات موجود خود را توسعه بخشد یا اامکانات جدیدی ایجاد کند، دفاتر شرکتی، فروشگاه‌های خرده‌فروشی، رستوران‌ها و انواع مشاغل دیگر همگی می‌توانند از شراکت با یک معمار تجاری ماهر بهره ببرند. فضای تجاری مناسب باعث هزینه‌های عملیاتی کمتر، فروش بیشتر، حفظ مشتری کنونی و جذب مشتریان جدید، کارکنان شادتر و به طور کلی محیطی با استرس کمتر شود. دوره طراحی و مدلسازی با نرم افزار grassshopper یکی از دوره‌های مهم و کاربردی شهریار است که کمک زیادی به افزایش مهارت‌هایتان در طراحی اماکن تجاری می‌کند.

منبع: https://constrofacilitator.com/

مسعود بیرقداری
مسعود بیرقداری
مهندس مسعود بیرقداری، بنیان‌گذار آکادمی هنرجویان شهریار هستم. در آکادمی هنرجویان شهریار تلاش داریم تا با ارائه بروزترین آموزش‌ها به کارآموزان کمک کنیم تا در زمینه فعالیت‌شان به موفقیت دست پیدا کنند.