تلفن تماس: 05136111872     آدرس آموزشگاه هنرجویان شهریار: مشهد، بلوار معلم، بین معلم 16 و 18 پلاک 364، واحد 5

موشن گرافیک
آوریل 19, 2023

مجله گرافیک

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافی یکی از عالی‌ترین ابزارها برای تبلیغات است. با استفاده از موشن گرافیک به راحتی می‌توانید هر آنچه از یک تبلیغات حرفه‌ای را سراغ دارید را به دست آورید. در این مقاله قصد داریم در رابطه با این که موشن گرافیک چیست و چه کاربردی دارد اطلاعات کاملی را بیان کنیم.
فهرست مطالب

موشن به معنی حرکت است و موشن گرافیک معنای طراحی گرافیک متحرک است که با استفاده از صدا و حرکت باعث می شود انتقال پیام به شکل مناسبی انجام شود و توجه مخاطب کاملا جلب شود.

صاحبان برندها می‌توانند از طریق موشن‌ گرافیک محصولات یا خدمات خود را به مخاطبان معرفی نمایند. اما هنوز عده زیادی به قدرت این ویدئوهای جذاب پی نبرده‌اند و در این امر اهمال می‌ورزند. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم که در نوشتار پیش‌رو به جنبه‌های مختلف موشن گرافی و تاثیر آن در برندینگ بپردازیم و در انتها نیز بازار این رشته را بررسی کنیم. دیزاین و طراحی موشن گرافیک را از آکادمی آموزشی شهریار بخواهید.

آنچه در ادامه مطلب می خوانید:

انواع موشن گرافیک

تفاوت موشن گرافیک با انیمیشن

کاربرد موشن گرافیک

مراحل طراحی موشن گرافیک

نرم افزار های گرافیک متحرک

بازار کار موشن گرافی

با موشن گرافیک و انواع آن آشنا شوید

واژه Motion به هر چیزی که دارای تحرک باشد، اطلاق می‌شود، پس موشن‌ گرافیک نوعی ویدئو است که پیام موردنظر را در قالب تصاویر متحرک انتقال می‌دهد. این فیلم‌های کوتاه و جذاب معمولا به صورت آنلاین یا آفلاین در اپلیکیشن‌ها و سایت‌های مختلف آپلود می‌شوند تا توجه کاربران را به خود جلب کنند.

موشن‌گرافی انواع مختلفی دارد که هر یک به منظور خاصی طراحی و ساخته می‌شوند. انواع موشن گرافیک:

  • ویدئورئال
  • ویدئو موشن
  • استاپ موشن
  • موشن‌ گرافیک
  • اینفو موشن
  • انیمیشن

این گرافیک‌های متحرک به دلیل خلاقیت بصری به کار رفته در آن‌ها می‌توانند به جذب مشتری بیشتر کمک نمایند؛ از این‌رو در بازاریابی نقش موثری ایفا می‌کنند. زیرا در کنار انتقال راحت پیام برند، در مقایسه با سایر روش‌ها مانند تبلیغات تلویزیونی هزینه کمتری را به دنبال دارند. برای کسب مهارت در طراحی انواع موشن گرافی می‌توانید در دوره های آموزش گرافیک آکادمی شهریار شرکت کنید.

تفاوت موشن گرافیک با انیمیشن

این پرسش که موشن‌گرافی چه فرقی با انیمیشن دارد؟ اغلب ذهن افراد را درگیر می‌کند. هرچند که این ‌دو نوع ویدئو به‌هم شباهت دارند، اما از بسیاری جهات نیز متفاوتند. موشن گرافیک متشکل از یک‌سری اشکال، نمادها، متن و… است که هر کدام از آن‌ها با هدف انتقال یک پیام خاص در ویدئو گنجانده می‌شوند. اما انیمیشن یک داستان را روایت می‌کند و به دنبال انتقال مفاهیم در سطوح عمیق‌تر است.

انمیشن سناریوی قدرتمندتری دارد، در حالی‌که موشن گرافیک اغلب با هدف ساخت فیلم‌های کوتاه تبلیغاتی ارائه می‌شود. با توجه به مطالب گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که موشن گرافیک در واقع زیرمجموعه‌ای از انیمیشن به شمار می‌رود.

انواع موشن گرافیک از نظر کاربرد

گرافیک متحرک از نظر کاربرد شامل انواع مختلفی می‌شود که در ادامه بیان می‌شوند:

  • ویدئوهای آموزشی

از آنجا که مخاطبان تماشای یک فیلم جذاب را به خواندن متن ترجیح می‌دهند، امروزه موشن گرافیک با هدف آموزشی در حجم بالایی تولید می‌شود. زیرا علاوه‌بر این‌که با استقبال کاربران مواجه می‌شود، درک‌ مفاهیم آموزشی را نیز آسان می‌کند. 

  • آیکون

یکی از انواع موشن گرافی‌ها آیکون‌های جذابی هستند که برای سایت‌ها طراحی می‌شوند. ساخت این گرافیک‌های متحرک از طریق فایل‌های SVG و CSS صورت می‌پذیرد و دارای مزایای بسیاری هستند. برای مثال اطلاعات را به سرعت و سهولت به مخاطبان منتقل می‌کنند، بدون این‌که باعث افت سرعت لود وب‌سایت شوند.

  • ویدئوهای تبلیغاتی

یکی از زیرشاخه‌های بسیار مهم ویدئو مارکتینگ طراحی و اجرای موشن گرافیک است. این فیلم‌های کوتاه قادرند به سرعت بر اذهان مشتریان بالقوه تاثیر بگذارند و آن‌ها را به مشتری بالفعل تبدیل کنند.

تحقیقات اخیر نشان داده که درصد بالایی از کاربران تاثیرپذیری بسیار زیادی از فیلم‌های آنلاین دارند. از این‌رو فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند این فرصت را غنیمت شمرده و از موشن گرافیک برای جلب توجه کاربران بهره ببرند. علاوه‌برآن ویدئوهای متحرک برای اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی نیز گزینه مناسبی هستند.

  • لوگو

ادغام لوگو با موشن‌گرافی تکنیک منحصربه‌فردی است که به بهتر دیده شدن برند کمک شایانی می‌کند. به همین دلیل امروزه بسیاری از برندهای معتبر تمایل دارند که آرم تجاری شرکت خود را در قالب گرافیک‌ متحرک در معرض دید مخاطبان قرار دهند.

  • معرفی کوتاه از UI

موشن گرافیک می‌تواند معرفی کوتاهی از محیط کاربری وب‌سایت یا یک اپلیکیشن‌ خاص را به کاربر ارائه دهد تا به سرعت با فضای آن آشنا شود.

مراحل طراحی و ساخت موشن‌ گرافیک

طراحی و ساخت موشن‌ گرافیک در شرکت‌های تبلیغاتی باتجربه مراحل متعددی را دربر می‌گیرد که به شرح ذیل است:

ایده پردازی

ایده‌ پردازی خلاقانه رمز موفقیت موشن‌ گرافیک است. در واقع فرق بین یک گرافیک متحرک جذاب و معمولی با میزان خلاقیت ایده‌های به کار رفته در آن‌ها سنجیده می‌شود. لذا تیم‌های گرافیکی کارکشته تلاش می‌کنند که با برگزاری جلسات طوفان فکری و تبادل نظر با یکدیگر ایده‌ای را بیابند که به برندینگ کمک نماید. انتخاب یک موضوع مناسب باعث می‌شود که مخاطبان با ویدئو به خوبی ارتباط برقرار کرده و پیام آن را درک کنند.

طراحی سناریو

پس از تعیین موضوع موشن‌ گرافیک نوبت به طراحی سناریو می‌رسد. در این گام تیم طراحی ایده‌هایی را که در ذهن دارند می‌نویسند تا با پیاده‌سازی آن بر روی کاغذ به موضوع ویدئو نظم ببخشند.

سناریو نویسی کمک می‌کند که فرآیند ساخت فیلم در مسیر درست پیش برود و از کارهای غیر ضروری پیشگیری شود. همچنین می‌توان پس از نوشتن نقاط ضعف و قوت را مورد بررسی قرار دارد و در صورت لزوم سناریو را اصلاح نمود.‌

طراحی کاراکتر و صداگذاری

در این مرحله باید طراحی کاراکترها با توجه به موضوع موشن گرافیک انجام گیرد. برای مثال اگر موضوع فیلم در رابطه با طبیعت است، گرافیست‌های کارکشته روی رنگ سبز و عناصری مثل گل و درخت مانور می‌دهند.

سپس با توجه به شخصیت هر کاراکتر صدای مناسبی برای آن انتخاب می‌شود‌. این مرحله حساسیت زیادی دارد؛ زیرا اگر جنس صدا با کاراکتر مورد نظر همخوانی نداشته باشد، ممکن است که کیفیت موشن‌ گرافیک را تحت تاثیر قرار دهد.

متحرک سازی تصاویر

متحرک سازی تصاویر یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت موشن گرافیک محسوب می‌شود. زیرا در واقع این حرکت دادن تصاویر است که به کاراکترها جان می‌بخشد. تمام‌ حرکاتی که در ویدئو ایجاد می‌شوند، از نظر کاربران معنا و مفهوم خاصی دارند. بنابراین باید این مرحله اصولی و حرفه‌ای انجام شود تا مخاطب بتواند به راحتی با شخصیت‌ها ارتباط برقرار کند.

بررسی نهایی

پس از اتمام کلیه مراحل ذکر شده در بالا یک بار دیگر ویدئوی نهایی چک‌ می‌شود تا ایرادات و نواقص آن برطرف شود.

نرم افزارهای محبوب برای طراحی موشن گرافیک

در عصر حاضر ابزارهای مختلفی به منظور ساخت موشن گرافیک ارائه شده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • Adobe After Effects
  • Autodesk Combustion
  • Avid Xpress
  • Adobe Premier
  • Final Cut pro

اگر جزء گرافیست‌های مبتدی هستید و قصد دارید که در زمینه طراحی موشن گرافیک مشغول به کار شوید، ابتدا باید بر اصول این رشته تسلط پیدا کنید و بعد به سراغ یادگیری این نرم افزارها بروید. برای طراحی موشن گرافیک ابتدا تسلط کافی بر روی نرم افزارهایی چون فتوشاپ و ایلاستریتور داشته باشید. فتوشاپ جزو مهارت‌های ضروری محسوب می‌شود که هر فردی بهتر است آن را فرا بگیرد. اگر برای آموزش فتوشاپ در دوره‌های مختلفی شرکت کرده اما نتیجه نگرفته‌اید، می‌توانید در دوره آموزش فتوشاپ شهریار شرکت کنید. این دوره، یک دوره جامع و کاربردی است که شما را به تسلط کافی برای کار با این نرم افزار می‌رساند.

بازار کار موشن گرافیک

حال که با موشن گرافی چیست؟ آشنا شدید بهتر است بدانید که موشن‌ گرافیک در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد و طبیعی است که بازار کار مناسبی نیز داشته باشد. امروزه بسیاری از برندها به شبکه‌های اجتماعی روی آورده‌اند و انواع ویدئوهای سرگرمی، تبلیغاتی، خبری و… را با دنبال‌کنندگان خود به اشتراک می‌گذارند. علاوه‌برآن بسیاری از سایت‌ها از موشن گرافیک برای جذب مشتری و رسیدن به فروش بالاتر استفاده می‌کنند. علاوه بر آن که قیمت موشن گرافیک در حال حاضر درآمد خوبی است.

این موارد و هزاران کاربرد دیگر باعث شده طراحانی که در زمینه ساخت موشن گرافیک فعالیت دارند، بتوانند پروژه‌های خوبی را از کارفرمایان بگیرند. اگر شما هم می‌خواهید این شغل را برگزینید، باید ابتدا با رشته گرافیک آشنا شوید. سپس دوره‌های آموزشی لازم را در زمینه انواع نرم افزارهای طراحی موشن گرافیک سپری کنید. برای شروع کار نیز تنها به یک رایانه نیاز دارید تا بتوانید به‌عنوان یک فریلنسر فعالیت نمایید یا در شرکت‌های طراحی گرافیک یا مجله‌های گرافیک استخدام شوید.

مسعود بیرقداری
مسعود بیرقداری
مهندس مسعود بیرقداری؛ هم بنیان‌گذار آکادمی هنرجویان شهریار هستم. در آکادمی هنرجویان شهریار تلاش داریم تا با ارائه بروزترین آموزش‌ها به کارآموزان کمک کنیم تا در زمینه فعالیت‌شان به موفقیت دست پیدا کنند.