موشن گرافیک چیست؟ اگر قصد دارید تا در حوزه پویانمایی و انیمیشن سازی در مشهد کار کنید آشنایی با مفهوم موشن گرافیکو نرمافزارهای مرتبط با آن ضروری است. موشن به معنی حرکت است و موشن گرافیک معنای طراحی گرافیک متحرک است که با استفاده از صدا و حرکت باعث می شود انتقال پیام به شکل مناسبی انجام شود و توجه مخاطب کاملا جلب شود.
صاحبان برندها میتوانند از طریق موشن گرافیک محصولات یا خدمات خود را به مخاطبان معرفی نمایند. اما هنوز عده زیادی به قدرت این ویدئوهای جذاب پی نبردهاند و در این امر اهمال میورزند. به همین دلیل تصمیم گرفتهایم که در نوشتار پیشرو به جنبههای مختلف موشن گرافی و تاثیر آن در برندینگ بپردازیم و در انتها نیز بازار این رشته را بررسی کنیم. آموزش دیزاین و طراحی موشن گرافیک را در آکادمی هنرجویان شهریار بگذارانید تا در طول دوره مهارت کافی به دست آورید.
موشن گرافیک چیست و چه انواعی دارد؟
واژه Motion به هر چیزی که دارای تحرک باشد، اطلاق میشود، پس موشن گرافیک نوعی ویدئو است که پیام مورد نظر را در قالب تصاویر متحرک انتقال میدهد. این فیلمهای کوتاه و جذاب معمولا به صورت آنلاین یا آفلاین در اپلیکیشنها و سایتهای مختلف آپلود میشوند تا توجه کاربران را به خود جلب کنند. امروزه موشن گرافیها بخش عمدهای از تبلیغات دیجیتال را تشکیل میدهند.
موشنگرافی انواع مختلفی دارد که هر یک به منظور خاصی طراحی و ساخته میشوند. انواع موشن گرافیک:
- ویدئورئال
- ویدئو موشن
- استاپ موشن
- موشن گرافیک
- اینفو موشن
- انیمیشن
این گرافیکهای متحرک به دلیل خلاقیت بصری به کار رفته در آنها میتوانند به جذب مشتری بیشتر کمک نمایند؛ از اینرو در بازاریابی نقش موثری ایفا میکنند. زیرا در کنار انتقال راحت پیام برند، در مقایسه با سایر روشها مانند تبلیغات تلویزیونی هزینه کمتری را به دنبال دارند. برای کسب مهارت در طراحی انواع موشن گرافی میتوانید در دوره های آموزش گرافیک آکادمی شهریار شرکت کنید.
تفاوت موشن گرافیک با انیمیشن
این پرسش که موشنگرافی چه فرقی با انیمیشن دارد؟ اغلب ذهن افراد را درگیر میکند. هرچند که این دو نوع ویدئو بههم شباهت دارند، اما از بسیاری جهات نیز متفاوتند. موشن گرافیک متشکل از یکسری اشکال، نمادها، متن و… است که هر کدام از آنها با هدف انتقال یک پیام خاص در ویدئو گنجانده میشوند. اما انیمیشن یک داستان را روایت میکند و به دنبال انتقال مفاهیم در سطوح عمیقتر است.
انمیشن سناریوی قدرتمندتری دارد، در حالیکه موشن گرافیک اغلب با هدف ساخت فیلمهای کوتاه تبلیغاتی ارائه میشود. با توجه به مطالب گفته شده میتوان نتیجه گرفت که موشن گرافیک در واقع زیرمجموعهای از انیمیشن به شمار میرود. برای شروع یادگیری موشن گرافی میتوانید به سراغ آموزش افترافکت در مشهد بروید.
انواع موشن گرافیک از نظر کاربرد
گرافیک متحرک از نظر کاربرد شامل انواع مختلفی میشود که در ادامه بیان میشوند:
ویدئوهای آموزشی
از آنجا که مخاطبان تماشای یک فیلم جذاب را به خواندن متن ترجیح میدهند، امروزه موشن گرافیک با هدف آموزشی در حجم بالایی تولید میشود. زیرا علاوهبر این که با استقبال کاربران مواجه میشود، درک مفاهیم آموزشی را نیز آسان میکند.
آیکون
یکی از انواع موشن گرافیها، آیکونهای جذابی هستند که برای سایتها طراحی میشوند. ساخت این گرافیکهای متحرک از طریق فایلهای SVG و CSS صورت میپذیرد و دارای مزایای بسیاری هستند. برای مثال اطلاعات را به سرعت و سهولت به مخاطبان منتقل میکنند، بدون اینکه باعث افت سرعت لود وبسایت شوند.
ویدئوهای تبلیغاتی
یکی از زیرشاخههای بسیار مهم ویدئو مارکتینگ طراحی و اجرای موشن گرافیک است. این فیلمهای کوتاه قادرند به سرعت بر اذهان مشتریان بالقوه تاثیر بگذارند و آنها را به مشتری بالفعل تبدیل کنند.
تحقیقات اخیر نشان داده که درصد بالایی از کاربران تاثیرپذیری بسیار زیادی از فیلمهای آنلاین دارند. از اینرو فروشگاههای اینترنتی میتوانند این فرصت را غنیمت شمرده و از موشن گرافیک برای جلب توجه کاربران بهره ببرند. علاوهبرآن ویدئوهای متحرک برای اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی نیز گزینه مناسبی هستند.
لوگو
ادغام لوگو با موشنگرافی تکنیک منحصربهفردی است که به بهتر دیده شدن برند کمک شایانی میکند. به همین دلیل امروزه بسیاری از برندهای معتبر تمایل دارند که آرم تجاری شرکت خود را در قالب گرافیک متحرک در معرض دید مخاطبان قرار دهند.
معرفی کوتاه از UI
موشن گرافیک میتواند معرفی کوتاهی از محیط کاربری وبسایت یا یک اپلیکیشن خاص را به کاربر ارائه دهد تا به سرعت با فضای آن آشنا شود.
مراحل طراحی و ساخت موشن گرافیک چیست؟
حالا که میدانیم موشن گرافیک چیست و چه کاربردی دارد، بهتر است با مراحل ساخت آن نیز آشنا شویم. طراحی و ساخت موشن گرافیک در شرکتهای تبلیغاتی باتجربه مراحل متعددی را دربر میگیرد که به شرح ذیل است:
ایده پردازی
ایدهپردازی خلاقانه رمز موفقیت موشن گرافیک است. در واقع فرق بین یک گرافیک متحرک جذاب و معمولی با میزان خلاقیت ایدههای به کار رفته در آنها سنجیده میشود. لذا تیمهای گرافیکی کار کشته تلاش میکنند که با برگزاری جلسات طوفان فکری و تبادل نظر با یکدیگر ایدهای را بیابند که به برندینگ کمک نماید. انتخاب یک موضوع مناسب باعث میشود که مخاطبان با ویدئو به خوبی ارتباط برقرار کرده و پیام آن را درک کنند.
طراحی سناریو
پس از تعیین موضوع موشن گرافیک نوبت به طراحی سناریو میرسد. در این گام تیم طراحی ایدههایی را که در ذهن دارند مینویسند تا با پیادهسازی آن بر روی کاغذ به موضوع ویدئو نظم ببخشند. سناریو نویسی کمک میکند که فرآیند ساخت فیلم در مسیر درست پیش برود و از کارهای غیر ضروری پیشگیری شود. همچنین میتوان پس از نوشتن نقاط ضعف و قوت را مورد بررسی قرار دارد و در صورت لزوم سناریو را اصلاح نمود.
طراحی کاراکتر و صداگذاری
در این مرحله باید طراحی کاراکترها با توجه به موضوع موشن گرافیک انجام گیرد. برای مثال اگر موضوع فیلم در رابطه با طبیعت است، گرافیستهای حرفهای روی رنگ سبز و عناصری مثل گل و درخت مانور میدهند.
سپس با توجه به شخصیت هر کاراکتر صدای مناسبی برای آن انتخاب میشود. این مرحله حساسیت زیادی دارد؛ زیرا اگر جنس صدا با کاراکتر مورد نظر همخوانی نداشته باشد، ممکن است که کیفیت موشن گرافیک را تحت تاثیر قرار دهد.
متحرک سازی تصاویر
متحرک سازی تصاویر یکی از مهمترین مراحل ساخت موشن گرافیک محسوب میشود. زیرا در واقع این حرکت دادن تصاویر است که به کاراکترها جان میبخشد. تمام حرکاتی که در ویدئو ایجاد میشوند، از نظر کاربران معنا و مفهوم خاصی دارند. بنابراین باید این مرحله اصولی و حرفهای انجام شود تا مخاطب بتواند به راحتی با شخصیتها ارتباط برقرار کند.
بررسی نهایی
پس از اتمام کلیه مراحل ذکر شده در بالا یک بار دیگر ویدئوی نهایی چک میشود تا ایرادات و نواقص آن برطرف شود.
نرم افزارهای محبوب برای طراحی موشن گرافیک چیست؟
در عصر حاضر ابزارهای مختلفی به منظور ساخت موشن گرافیک ارائه شدهاند که مهمترین آنها عبارتند از:
- Adobe After Effects
- Autodesk Combustion
- Avid Xpress
- Adobe Premier
- Final Cut pro
اگر جزء گرافیستهای مبتدی هستید و قصد دارید که در زمینه طراحی موشن گرافیک مشغول به کار شوید، ابتدا باید بر اصول این رشته تسلط پیدا کنید و بعد به سراغ یادگیری این نرم افزارها بروید. برای طراحی موشن گرافیک ابتدا تسلط کافی بر روی نرم افزارهایی چون فتوشاپ و ایلاستریتور داشته باشید.
فتوشاپ جزو مهارتهای ضروری محسوب میشود که هر فردی بهتر است آن را فرا بگیرد. اگر برای آموزش فتوشاپ در دورههای مختلفی شرکت کرده اما نتیجه نگرفتهاید، میتوانید در دوره آموزش فتوشاپ آکادمی هنرجویان شهریار شرکت کنید. این دوره، یک دوره جامع و کاربردی است که شما را به تسلط کافی برای کار با این نرم افزار میرساند. برخی از دورههای مطرح گرافیکی در مشهد عبارتاند از:
-
فروش ویژه محصول تخفیف خوردهدوره تایپوگرافی مشهد
50,000,000ریالقیمت اصلی 50,000,000ریال بود.40,000,000ریالقیمت فعلی 40,000,000ریال است. -
فروش ویژه محصول تخفیف خوردهدوره آموزش فتوشاپ مشهد (photoshop)
39,000,000ریالقیمت اصلی 39,000,000ریال بود.34,500,000ریالقیمت فعلی 34,500,000ریال است. -
فروش ویژه محصول تخفیف خوردهدوره آموزشی مایا (MAYA)
42,000,000ریالقیمت اصلی 42,000,000ریال بود.39,000,000ریالقیمت فعلی 39,000,000ریال است. -
فروش ویژه محصول تخفیف خوردهدوره آدیشن مشهد | آموزش نرم افزار آدیشن مشهد (Adobe Audition)
42,000,000ریالقیمت اصلی 42,000,000ریال بود.37,500,000ریالقیمت فعلی 37,500,000ریال است. -
فروش ویژه محصول تخفیف خوردهدوره آموزشی کورل دراو (corel draw)
69,000,000ریالقیمت اصلی 69,000,000ریال بود.39,000,000ریالقیمت فعلی 39,000,000ریال است. -
فروش ویژه محصول تخفیف خوردهدوره آموزشی کمتازیا (Camtasia Studio)
42,000,000ریالقیمت اصلی 42,000,000ریال بود.39,500,000ریالقیمت فعلی 39,500,000ریال است. -
فروش ویژه محصول تخفیف خوردهدوره آموزشی عکاسی دیجیتال
22,000,000ریالقیمت اصلی 22,000,000ریال بود.19,000,000ریالقیمت فعلی 19,000,000ریال است. -
فروش ویژه محصول تخفیف خوردهدوره آموزش بلندر مشهد(blender)
65,000,000ریالقیمت اصلی 65,000,000ریال بود.59,500,000ریالقیمت فعلی 59,500,000ریال است. -
فروش ویژه محصول تخفیف خوردهدوره طراحی UI
93,000,000ریالقیمت اصلی 93,000,000ریال بود.85,000,000ریالقیمت فعلی 85,000,000ریال است.
بازار کار موشن گرافیک
حال که با موشن گرافی چیست؟ آشنا شدید بهتر است بدانید که موشن گرافیک در حوزههای مختلفی کاربرد دارد و طبیعی است که بازار کار مناسبی نیز داشته باشد. امروزه بسیاری از برندها به شبکههای اجتماعی روی آوردهاند و انواع ویدئوهای سرگرمی، تبلیغاتی، خبری و… را با دنبالکنندگان خود به اشتراک میگذارند.
علاوهبرآن بسیاری از سایتها از موشن گرافیک برای جذب مشتری و رسیدن به فروش بالاتر استفاده میکنند. در ضمن بالا بودن قیمت طراحی موشن گرافیک توچیه آموزش این دوره را افزایش داده و درآمد قابل توجهای را برای اکثر هنرجویان ایجاد میکند.
این موارد و هزاران کاربرد دیگر باعث شده طراحانی که در زمینه ساخت موشن گرافیک فعالیت دارند، بتوانند پروژههای خوبی را از کارفرمایان بگیرند. اگر شما هم میخواهید این شغل را برگزینید، باید ابتدا با رشته گرافیک آشنا شوید. سپس دورههای آموزشی لازم را در زمینه انواع نرم افزارهای طراحی موشن گرافیک سپری کنید. برای شروع کار نیز تنها به یک رایانه نیاز دارید تا بتوانید بهعنوان یک فریلنسر فعالیت نمایید یا در شرکتهای طراحی گرافیک یا مجلههای گرافیک استخدام شوید.
سخن پایانی
موشن گرافیک چیست؟ این سوالی است که بسیاری از هنرجویان در زمان انتخاب زمینه فعالیت با آن مواجه میشوند. آشنایی با پولسازترین نرمافزارهای گرافیکی برای کارآموزان ضروری است. یادگیری افترافکت و پریمیر به هنرجویان کمک میکند تا کلیپها و پویانماییهای کوتاهی بسازند. این کلیپهاو تیزرهای کوتاه در زمینه آموزش و تبلیغات کاربرد زیادی دارند. بهطوری که امروزه کمترین کمپین تبلیغاتی را بدون استفاده از موشن گرافیک مشاهده میکنید.
سوالات متداول
موشن گرافیک چیست؟
موشن گرافی به هر گونه پویانمایی تصاویر و کاراکترهای دیجیتال گفته میشود. موشن گرافیک نقش مهمی در جلب توجه مخاطبان در فضای دیجیتال دارد.
برای آموزش موشن گرافیک در مشهد کجا برویم؟
برای یادگیری موشن گرافیک در مشهد به سراغ موسساتی بروید که از اساتید مجرب و کاربلد برای آموزش موشن گرافیک استفاده میکنند. آکادمی هنرجویان شهریار با تجربه چندین ساله در زمینه آموزش نرمافزارهای گرافیکی، انواع دورههای افترافکت، پریمیر و مایا را برای هنرجویان مشهدی برگزار میکند.