رشد فضای دیجیتال و فراگیر شدن شبکههای اجتماعی باعث شده است تا کسبوکارهای بسیاری نیاز به محتواهای دیجیتال برای برندینگ، بازاریابی محصولات یا خدمات و آموزش به مشتریان خود داشته باشند. از همینرو مسیر شغلی طراحی گرافیک اهمیت زیادی پیدا کرده است.
گرافیستها با استفاده از گرافیک دیجیتال به تولید محتواهای تصویری، ویدیویی و حتی صوتی میپردازند. چنین محتواهایی کمک زیادی به توسعه برند، دیده شدن کسبوکار (یا اینفلوئنسر) و افزایش فروش مینمایند. در مسیر شغلی طراحی گرافیک با مشاغل گوناگونی روبهرو میشوید. نکته مهم این است که برای موفقیت در این کارراهه شغلی باید برنامهریزی مناسبی داشته باشید و دورههای تخصصی آموزش گرافیک را در بهترین آموزشگاههای کامپیوتر بگذرانید.
منظور از طراحی گرافیک چیست؟
زمانی که درباره مسیر شغلی طراحی گرافیک صحبت میکنیم باید قبل از هر اقدامی با مفهوم Graphic Design آشنا شویم. در طراحی گرافیک از تلفیق ابزارهای دیجیتال با اصول هنری، تصاویری ایجاد میشوند که ایده یا پیامی را به مخاطبان انتقال میدهند.
طراحان گرافیک از عناصر گرافیکی به جای متون ساده برای نمایش پیام به مخاطبان استفاده میکنند. آنها با استفاده از جلوههای بصری، پالتهای رنگی و المانهای گرافیکی حس بهتری را به مخاطبان انتقال میدهند. طراحی گرافیک اهداف مختلفی را دنبال میکند:
- جذابسازی ظاهر محصولات یا خدمات، بهگونهای که مشتریان رغبت لازم برای خرید آنان را داشته باشند؛
- کمک به کسبوکارها برای اینکه هویت بصری برند خود را ایجاد کنند؛
- دنیای واقعگرایانه را با استفاده از کاراکترهای جذاب و متحرک در تیزرهای تبلیغاتی، موشنگرافیها و بازیهای ویدیوییی ایجاد کنند؛
- بهطور معمول ورود به بازارهای جدید و جذب مشتریان با استفاده از گرافیک دیجیتال صورت میپذیرد؛
- طراحی وب سایتها با کمک گرافیک جذابتر میشود؛
- از طراحی گرافیک در ایجاد جذابیت مجلات و کتابهای چاپی یا دیجیتالی با استفاده از صفحهآرایی و طراحی جلد استفاده میشود؛
- آمار نمایش و اطلاعات در قالب اینفوگرافی با استفاده از بصریسازی برای مخاطبان قابل درک میشود.
معرفی مسیر شغلی طراحی گرافیک
طراحی گرافیک یکی از شغلهای پر درآمدی است که امکان فعالیت گستردهای را برای شاغلین در این رشته فراهم میآورد. افرادی که وارد فضای کاری گرافیک دیجیتال میشوند، برحسب نیاز میتوانند حرفههای متنوعی را انتخاب کنند و در آن فعالیت نمایند. برخی از مهمترین عناوین شغلی که در زمینه طراحی گرافیک مطرح هستند:
1- طراح هویت بصری
چنین فردی وظیفه دارد تا طرحهای گرافیکی مختلفی را برای برند یک کسبوکار طراحی کنند و آن را در قالب یک برندبوک ارائه دهند. هویت بصری در مسیر شغلی طراحی گرافیک اهمیت زیادی دارد، زیرا حرفههای متنوعی زیرمجموعه آن قرار میگیرند:
- طراح لوگو: چنین فردی دانش لازم در زمینه گرافیک را در اختیار دارد. او به طراحی انواع نشانهای تجاری و نمادها (Logo) میپردازد. لوگوهایی که بتوانند مفاهیم کسبوکاری و اهداف تجاری را به مخاطبان نمایش دهند، نقش مهمی در توسعه برند دارند؛
- طراحی بنر و پوستر: بنرها و پوسترهای تبلیغاتی که در وبسایتها یا شبکههای اجتماعی یک کسبوکار استفاده میشوند، بخشی از هویت بصری برند هستند که به آن اعتبار میبخشند. طراحان پوستر کمک زیادی به ترویج هویت بصری برند در پستهای شبکههای اجتماعی میکنند تا پیامهای بازاریابی کسبوکار را به مخاطبان برسانند؛
- طراحی محصولات چاپی: طراحی هویت بصری تنها مربوط به فضای دیجیتال نیست. در مسیر شغلی طراحی گرافیک افرادی وظیفه آمادهسازی کارت ویزیت، کاتالوگ، سررسید، دفترچه راهنما و… را براساس هویت بصری برند دارند. همچنین ممکن است طراحان گرافیک به آمادهسازی جلد کتاب یا نشریات و صفحهآرایی مجلات نیز بپردازند؛
- تایپوگرافی: برخی از برندها برحسب نیاز از فونت مخصوص به خود استفاده میکنند. یک متخصص تایپوگرافی براساس شرایط کسبوکار به طراحی فونت مناسبی میپردازد.
برای طراحی هویت بصری باید چه مهارتهایی را یاد بگیریم؟
طراح هویت بصری در مسیر شغلی طراحی گرافیک یک حرفه پیچیده محسوب میشود که افراد متقاضی ورود به آن باید دانش لازم و تجربه کافی را در اختیار داشته باشند. علاوهبر داشتن تواناییهای هنری، آشنایی با اصول زیباییشناسی، بازاریابی دیجیتال، روانشناسی رنگها، مشتریشناسی و… برای طراحان هویت بصری ضروری است.
اما بهطور معمول طراحان هویت بصری برای شروع فعالیت خود باید به سراغ نرمافزارهای پایهای در طراحی گرافیک بروند. دوره تخصصی آموزش فتوشاپ در مشهد از کاربردیترین دورههایی است که برای شروع فعالیت در مسیر شغلی طراحی گرافیک باید آن را بگذرانید. همچنین شرکت در دوره آموزش ایندیزاین (Indesign) در مشهد برای افرادی ضروری است که قصد دارند در حوزه چاپ دیجیتال، طراحی جلد کتاب و صفحهآرایی مجلات فعالیت کنند.
2- عکاسی و فیلمبرداری در مسیر شغلی طراحی گرافیک
شغل طراحی گرافیک دارای تنوع زیادی است. اگرچه طراحان گرافیک با ویرایش تصاویر و ایجاد طرحهای گرافیکی سروکار دارند، اما آنها برای اینکه بتوانند نقش موثرتری را ایفا کنند باید با اصول عکاسی دیجیتال و فیلمبرداری نیز آشنا شوند. در دورههای عکاسی و فیلمبرداری، هنرجویان با انواع لنزها، کادربندی، نورپردازی، جلوههای بصری و… آشنا میشوند.
توانایی روتوش تصاویر با فتوشاپ کمک زیادی به طراحان گرافیک میکند. عکاسی و فیلمبرداری از مهارتهای کاربردی گرافیک محسوب میشود که باید آن را در بهترین آموزشگاههای تخصصی گرافیک آموزش دید. دوره آموزش عکاسی دیجیتال در مشهد که زیر نظر اساتید متخصص برگزار میشود کمک زیادی به تقویت مهارت هنرجویان میکند.
3- تدوینگر ویدیو
تدوینگران ویدیو در مسیر شغلی طراحی گرافیک وظیفه ساخت تیزرهای تبلیغاتی را برعهده دارند. با شرکت در دوره آموزش تدوین ویدیو در مشهد، امکان آمادهسازی فیلمهای تبلیغاتی را برای کمپینهای مختلف بهدست میآورید. در تدوین ویدیو برحسب نیاز از نرمافزارهایی مانند اینشات، پریمیر یا کمتازیا استفاده میشود.
همچنین تدوینگران ویدیو باید با اصول صدابرداری و صداگذاری نیز آشنا شوند. شرکت در کارگاه تخصصی آموزش آدیشن در مشهد برای علاقهمندان به مسیرشغلی طراحی گرافیک ضروری است. زیرا نرمافزار Audition برای صداگذاری و بهبود کیفیت صدا استفاده میشود. همچنین از آن میتوان برای تولید انواع پادکست و کتاب صوتی استفاده کرد.
4- موشن گرافیست
مسیر شغلی طراحی گرافیک با استفاده از نرمافزارهای پویانمایی به اوج جذابیت خود میرسد. موشن گرافیستها افرادی هستند که امکان پویانمایی و متحرکسازی تصاویر را دارند. آنها با شرکت در بهترین دوره آموزش ساخت کاراکتر با ایلاستریتور، شخصیتهای کارتونی را ایجاد میکنند یا نقاشیهای دیجیتال را ترسیم میکنند.
موشن گرافیستها با استفاده از نرمافزارهای متنوع ساخت موشن گرافی و انیمیشنسازی، انواع موشنگرافیها کوتاه تبلیغاتی یا آموزشی را ایجاد میکنند. برای اینکه در مسیر شغلی طراحی گرافیک بهعنوان یک موشن گرافیست شناخته شوید باید حداقل با نرمفزارهای گرافیکی زیر آشنا شوید:
- دوره آموزش موشن گرافیک با افترافکت در مشهد؛
- دوره آموزشی بلندر در مشهد؛
- کلاس آموزش نرمافزار مایا در مشهد.
5- طراح رابط کاربری
در حال حاضر وب سایتها، بازیهای موبایلی، وب اپلیکیشن و نرمافزارهای موبایلی نقش مهمی در توسعه کسبوکارهای دیجیتال دارند. برای اینکه نرمافزار یا وبسایتی بتواند تجربه کاربری (UX) مناسبی را ایجاد کند باید رابط کاربری آن به درستی طراحی شده باشد.
بخشی از افرادی که وارد مسیر شغلی طراحی گرافیک میشوند بهعنوان متخصص UI فعالیت میکنند. طراحان رابط کاربری از درآمد بالایی برخوردارند. تنها لازم است تا آنها در بهترین دوره طراحی رابط کاربری شرکت کرده و مدتی نیز به کارآموزی در این زمینه بپردازند تا شانس لازم برای استخدام در شرکتهای معتبر را داشته باشند.
6- بازیسازی در مسیر شغلی طراحی گرافیک
بازیهای ویدیویی یا گیمهای موبایلی طرفداران بسیاری دارند. بسیاری از طراحان گرافیک با یادگیری اصول بازیسازی وارد این حرفه میشوند. یک طراح بازی با مباحثی مانند سناریونویسی، طراحی کاراکتر، متحرکسازی، تعیین قواعد بازی و کدونویسی سر و کار دارد.
7- مدیر استودیو
استودیوهای تولید محتوای دیجیتال مفهوم جدیدی هستند که با فراگیر شدن رسانههای اجتماعی گسترش پیدا کردهاند. در یک استودیو دیجیتال، شاهد عکاسی، فیلمبرداری با استفاده از پرده سبز، تولید پادکست و صدابرداری، تدوین، ساخت تیزرهای تبلیغاتی، آمادهسازی موشن گرافی یا استاپموشن، طراحی گرافیک و… هستیم.
مدیر استودیو یک شغل حرفهای محسوب میشود، زیرا مدیران استودیو باید با تمامی فعالیتهای گرافیکی آشنایی داشته باشند. در استودیوهای تولید محتواهای دیجیتال علاوهبر موارد که در بالا نام بردیم، ممکن است پروژههای فیلمسازی، انیمیشنسازی، گریم و… نیز انجام شود. در جنین استودیویی فعالیتهای کاری تنها محدود به نرمافزارهای گرافیکی نیست.
8- کارگردانی هنری و سناریونویسی
در مسیر شغلی طراحی گرافیک نیاز است تا برای ساخت تیزرهای تبلیغاتی، تولید پادکست یا آمادهسازی موشن گرافیک، سناریونویسی یا فیلمنامهنویسی انجام شود. این سناریوها باید توسط یک کارگردان هنری اجرا شود که با اصول فیلمبرداری و بازیگردانی آشنایی دارد.
بازار کار مسیر شغلی گرافیک چطور است؟
طراحان گرافیک با توجه به زمینههای گستردهای که برای فعالیت دارند و همچنین رشد تبلیغات دیجیتال، دارای درآمد مناسبی هستند. فقط برای موفقیت در شغل طراحی گرافیک باید مسیر مناسبی را انتخاب کرد و آموزش مرتبط را دریافت کرد. همچنین برای رشد شغلی باید افرادی که وارد این کارراهه شغلی میشوند، تجارب زیادی را کسب کنند و از این تجارب در پروژههای بعدی استفاده کنند.
بهترین آموزشهای را برای موفقیت در مسیر شغلی طراحی گرافیک در مشهد کجا بگذرانیم؟
آکادمی هنرجویان شهریار بهعنوان برترین آموزشگاه گرافیک فنی و حرفهای در مشهد، انواع دورههای تخصصی را برای متقاضیان بهصورت خصوصی و نیمه خصوصی برگزار میکند. اگر در زمینه مسیر شغلی طراحی گرافیک یا دورههای کاربردی گرافیک در مشهد، سوالی دارید؛ همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید تا راهنمایی لازم را به شما ارائه کنند:
سخن پایانی
مسیر شغلی طراحی گرافیک دارای تنوع زیادی است. از همینرو سلایق مختلف میتوانند جذب آن شوند. طراحان گرافیک تصویری، عکاسان، فیلمبردار، تدوینگر ویدیو، کارگردان هنری، سناریونویس تبلیغاتی، طراح اینفوگرافیک، طراح رابط کاربری، نریتور، پادکستر، طراح لوگو، طراح هویت بصری برند و… از مهمترین عناوین شغلی در زمینه طراحی گرافیک هستند. برای موفقیت در طراحی گرافیک به سراغ بهترین آموزشگاههای کامپیوتر در مشهد بروید.
سوالات متداول
مسیر شغلی طراحی گرافیک چه مزیتی دارد؟
شغل طراح گرافیک برای افرادی مناسب است که دارای حس هنری هستند. مشاغل متنوع در زمینه گرافیک موجب میشود تا تمامی علایق و استعدادها بتوانند حرفه مناسب خود را پیدا کنند.
میزان درآمد یک طراح گرافیک چقدر است؟
طراحان گرافیک برحسب میزان مهارت فنی که دارند و همچنین مهارتهای نرمی مانند ارتباطات، فن بیان و مذاکره میتوانند درآمدی بین 15 تا 100 میلیون تومان داشته باشند.
اطلاعات بیشتر درباره شغل طراح گرافیک در مشهد را از کجا بهدست بیاورم؟
مشاوران آکادمی هنرجویان شهریار، آمادگی لازم را برای ارائه راهنمایی به علاقهمندان طراحی گرافیک دارند. بهترین دورههای تخصصی آموزش گرافیک در مشهد را در آکادمی هنرجویان شهریار بگذارانید تا امکان ورود سریع به بازار کار را داشته باشید.